Hoe maak je een effectieve radiocampagne?
Hoe maak je een effectieve radiocampagne?
Een effectieve radiocampagne bereik je door de productie van een opvallende commercial gecombineerd met een goed mediaplan. Beide moeten afgestemd zijn op het doel van de campagne en de doelgroep. Radio is een geweldig medium! Tenminste, als je het goed weet te gebruiken. Maak spots die een absolute streling zijn voor het trommelvlies, het is tenslotte je merk dat de luisteraar als ‘super’ zal bestempelen wanneer je een topspot op hem loslaat.
Het is de kunst één boodschap aan de man te brengen
Geen onoverzichtelijke opsomming van hoe super je product of dienst is. Een radiocommercial die alles probeert te zeggen communiceert niets. Bij het bedenken van die ene boodschap kan het je helpen je de volgende 3 vragen te stellen:
– Wat is het doel van de commercial?
– Welke informatie kan helpen dat doel te bereiken?
– Wat is het voordeel voor de luisteraar?
Mocht je er toch niet uitkomen met die ene boodschap, maak dan meerdere spots.
Denk niet aan jezelf
Denk aan de ontvanger. De ontvanger van je boodschap is geïnteresseerd in zichzelf, niet in je vernieuwde winkelformule of het feit dat de organisatie 75 jaar bestaat. Vertel hem dus wat zijn voordeel is: ‘Deze tandpasta maakt je tanden witter.’
Laat je merk klinken
Met de juiste muzikale branding kun je de impact van je radiocampagne verdubbelen. Het is wel belangrijk deze muziek zoveel mogelijk te gebruiken voor je merk, dit zorgt voor herkenbaarheid. De muziek kan je per sfeer aanpassen, van een vrolijke uitvoering tot een lounge uitvoering. Doe er je voordeel mee.
Maak het levensecht
Zorg ervoor dat je boodschap aansluit op de behoefte van de luisteraar. Identificeer een in te vullen behoefte of op te lossen probleem, maak de luisteraar hier bewust van en toon hoe je product/dienst deze in te vullen behoefte invult of het probleem oplost. Bij de casting van de stem wordt gezorgd dat de juiste stem de boodschap duidelijk kan overbrengen aan de ontvanger.
Zo zijn er tal van do’s en don’ts waar je rekening mee moet houden bij de productie van die effectieve radiocampagne. Laat de productie daarom over aan ervaren professionals.
Even sparren over je succescampagne?
Wij helpen je graag bij de ontwikkeling van een effectieve radiocampagne. Neem gerust contact op voor het maken van een afspraak, uiteraard geheel vrijblijvend. Tot snel?!