Adverteren op de radio
Adverteren op de radio:
Bereik een miljoenenpubliek!
Radio: een massamedium, maar toch één-op-één. Miljoenen mensen luisteren, en tegelijkertijd heeft radio met elke luisteraar een persoonlijke band. Radio is een vriend aan huis. Door deze sterke band kun je als adverteerder vertrouwen scheppen. Een goede radiocommercial richt zich dan ook niet op de meute, maar op die ene luisteraar binnen een geselecteerde doelgroep.
Iedere radiozender heeft een specifiek luisterprofiel. Met de zenderkeuze wordt een eerste selectie gemaakt van de doelgroep. Is de zenderkeuze bepaald, dan is het aan de commercial om de campagne succesvol te laten zijn.
Het is de kunst om met een radiocommercial vanaf de eerste seconde je doelgroep te selecteren. Als je niet een specifieke doelgroep aanspreekt, dan zal de commercial weinig effect sorteren. Een goede radiocommercial is dus essentieel. Maar…Â wat is een goede radiocommercial?
Productie van de commercial
De productie van een succesvolle radiocommercial begint met de vraag: “wat is het doel en wie is de doelgroep?”. Na het bepalen van doel en doelgroep, wordt een concept uitgewerkt en een tekstvoorstel. Van de Laar | Van Efferen Studio’s heeft hierin een unieke werkwijze: elk tekstvoorstel wordt als demo gepresenteerd. Spreektaal moet je immers hóren. In deze fase kan er nog aan de tekst bijgeschaafd worden. Als de tekst is vastgesteld wordt de commercial door één of meerdere professionele stemacteurs ingesproken. Liefst is de opdrachtgever bij de opnamen aanwezig. Het is een leuke ervaring!
Kosten
De kosten bestaan uit de productiekosten voor de radiocommercial en de kosten voor het uitzenden. Om de productiekosten te berekenen hebben we een makkelijke calculator ontwikkeld waarmee je binnen één minuut de productiekosten voor je radiocommercial kunt berekenen.
De kosten voor adverteren zijn afhankelijk van de tijd waarop je uitzendt, de zender(s) en de uiteindelijke duur. Om een indicatie te geven van de tarieven voor uitzenden hebben we een aantal tariefkaarten beschikbaar gesteld welke je als PDF kunt downloaden:
Tariefkaarten-2018-Q4-100%NL
Tariefkaarten-2018-Q4-538
Tariefkaarten-2018-Q4-RADIO-10
Tariefkaarten-2018-Q4-SKY-RADIO
Tariefkaarten-2018-Q4-SLAM
Tariefkaarten-2018-Q4-SUBLIME
Tariefkaarten-2018-Q4-VERONICA
Meer weten?
Wil je meer weten over het adverteren op de radio? Wij helpen je graag verder.