Spotify - Van de Laar Van Efferen

Spotify

Spotify : de mogelijkheden van adverteren

Muziek luisteren via Spotify, wie doet het niet? Met deze dienst stel je makkelijk een afspeellijst samen, luister je naar afspeellijsten van andere gebruikers of luister je naar radiozenders. Spotify kan gratis of betaald beluisterd worden en kent daarmee twee abonnementsvormen:
1. De niet-betaalde versie. Je kunt het gratis beluisteren: tussen de liedjes in afspeellijsten door hoor en/of zie je advertenties van aanbieders.
2. De betaalde versie: Je betaalt een ‘x’ bedrag per maand zodat je alles kan beluisteren zonder advertenties van verschillende aanbieders.
Spotify is naar verwachting een medium wat steeds groter wordt en steeds meer publiek trekt vanuit allerlei verschillende doelgroepen. Door deze ontwikkeling wordt het interessant om via dit medium een reclamecampagne in te zetten.

Adverteren op Spotify kan in verschillende vormen. Graag benoemen we de mogelijkheden:
Branded moments: via deze vorm van adverteren kan je het publiek real-time benaderen. Als de luisteraar zich bijvoorbeeld in een sportschool bevindt kan een advertentie van sportkleding getoond worden waardoor je heel gericht kan adverteren. Vervolgens kan de luisteraar de volgende 30 minuten luisteren naar muziek zonder advertenties.
Sponsored session
: je kan de luisteraar aanbieden je videoadvertentie te laten zien of beluisteren, in ruil daarvoor kan de luisteraar de volgende 30 minuten muziek luisteren zonder advertenties.
Video Takeover: het toevoegen van een videobestand welke tussen de nummers door te zien is en wordt ondersteund met een coverfoto inclusief link naar bijvoorbeeld je website.
Audio: de advertentie bestaat uit alleen geluid (audio). De bezoeker kan middels een albumcover in de linkerhoek naar de link van bijvoorbeeld je website gaan.
Homepage takeover: Hierbij wordt je merk een gehele dag op de homepage van Spotify geplaatst.
Overlay
: het tonen van een screensaver wanneer de luisteraar na lange tijd Spotify weer opstart. Na 2 sec. wordt deze verkleind.
Leaderboard: wanneer de gebruiker actief is op Spotify wordt een leaderboard advertentie vertoond (banner onderin).
Branded Playlist: Dit is een afspeellijst welke door je merk in elkaar wordt gezet en waarin jij je merklogo, tekst en koppeling kan plaatsen.
Advertiser Page: Dit is een microsite binnen Spotify waarin je alles kwijt kan wat je normaal op je website zou plaatsen (video’s, afbeeldingen, blogs, vlogs, nieuws etc.).

Lijkt het je interessant om via dit medium een reclamecampagne op te zetten? Onder het genot van een kop koffie praten wij graag met je verder over de mogelijkheden van het adverteren via deze dienst en de productie van beeld en geluid hiervoor.