Reclamemuziek - Van de Laar Van Efferen

Reclamemuziek

Reclamemuziek: Laat je eigen soundlogo, reclametune of jingle componeren!

Bijna elke reclamecommercial heeft het: muziek. Muziek is het puntje op de ‘i’ zetten, het gevoel versterken. Er zijn verschillende manieren om muziek in te zetten:

Stockmuziek

In onze radiocommercials en tv-spots wordt vaak muziek verwerkt. Soms wordt uit praktische overweging gekozen voor muziek uit stock. Kant-en-klare stockmuziek is handig, maar heeft nadelen. Zo heb je als adverteerder nooit het alleenrecht voor het gebruik en moet bij iedere nieuwe commercial weer betaald worden voor hergebruik.

Opdrachtmuziek (sounddesign)

In plaats van het inzetten van stockmuziek, maken we muziek op maat.
In onze studio in Vught componeren we muziek op maat, ook wel custom made muziek of opdrachtmuziek genoemd. We maken muziek voor bedrijfsfilms, tv-commercials of radiocommercials. We kijken samen met de opdrachtgever naar de corporate identity, de doelgroep en het gebruik. Zo komen we tot een passend voorstel.  Dit lijkt een dure oplossing, maar niets is minder waar. Onze muziek wordt namelijk geleverd met een complete buy-out. Dit betekent dat de adverteerder het alleenrecht voor het gebruik heeft en er nooit meer herhalingsrechten betaald hoeven te worden.

Soundlogo

Een soundlogo is een geluid wat elke keer, vaak aan het begin of eind van een commercial, terugkomt en waarbij het merk wordt genoemd. Een goed voorbeeld van een soundlogo is die van  Goossens wonen & slapen. Dit soundlogo is zelfs zo pakkend dat het zelfs zonder het noemen van de merknaam herkenbaar is voor de consument.

Gezongen jingle

Een soundlogo met een gezongen of gesproken slogan wordt ook wel een jingle genoemd. Al vanaf eind jaren ’20 van de vorige eeuw worden jingles voor de radio gebruikt. Directe reclame was tijdens prime-time uren verboden, dus adverteerders bedachten een oplossing: de jingle.  De merknaam hoefde niet expliciet genoemd te worden en het publiek wist toch welk merk bedoeld werd. Tegenwoordig zijn jingles weer hartstikke legaal en worden ze niet meer alleen op de radio gebruikt, maar ook op tv of , instore of via narrowcasting. Van de Laar | Van Efferen Studio’s maakt al sinds 1991 soundlogo’s. Enkele bekende voorbeelden: Electroworld, Wingman, Keller Keukens.

Geluidseffecten

Geluidseffecten versterken de boodschap van een reclame. Een goed voorbeeld hiervan zijn de kat en hond in de campagnes van Royal Canin of de toeter welke we gebruiken als er iets te vieren is. Wanneer we de productie van je campagne op ons nemen kijken we altijd naar deze toevoegingen en zullen we je hierover altijd adviseren.

Wil je een soundlogo, (stock)muziek of geluidseffecten in je campagne? Neem dan contact met ons op!